מסיכות הגנה מנגיפים

אם הגעתם לעמוד זה, ככל הנראה שהנכם מעוניינים לרכוש מסיכת פנים בעקבות התפרצות נגיף הקורונה (COVID-19). על אף שבתיקי החובש שלנו ישנן מסיכות N-95, כנדרש על פי תקן, איננו מוכרים מסיכות אלו. זאת, בין היתר בעקבות פרסום משרד הבריאות מתאריך 5.3.2020, לפיו מסיכות אלו אינן יעילות במניעת ההידבקות בנגיף הקורונה, יחד עם זאת משרד הבריאות החליט כי חובה על כל אדם להסתובב במרחב הציבורי עם מסיכה, הסיבה לצו  בו מחייבים אותנו להסתובב עם מסיכה היא בעקבות ההבנה כי נגיף הקורונה אינו עובר באוויר אלה אף ורק על ידי רסיסי רוק ולכן אם נשים מסיכה לא נמנע הדבקה של עצמנו אלה הדבקה של הסביבה שלנו וכך בעצם נעזור לצמצם את מקדם ההדבקה

על מנת לסייע לכם ברכישת מסיכה מתאימה במאמר זה נסייע לכם להבין אילו מסיכות קיימות, לאיזה שימוש הן מתאימות ומה יתרונותיהן וחסרונותיהן.

המסיכות הקיימות

  1. מסיכה כירורגית/ מנתחים/ רופאי שיניים;
  2. מסיכת עבודה;
  3. מסיכות FFP2/N95; 
  4. מסיכות אב"כ.

מסיכה כירורגית/מנתחים/רופאי שיניים

את המסיכות האלו חובשים בעיקר רופאים בזמן טיפול על מנת להגן על המטופל ולא על הרופאים (אנו לא רוצים לחשוב על רופא שתוך כדי טיפול או ניתוח, מעביר חיידקים או וירוסים לגופינו). לכן, אם החלטתם לקנות מסיכה כירורגית, דעו, כי המסיכה תגן בעיקר על סביבתכם, ולא עליכם מהסביבה.

עלות המסיכה – לפני משבר הקורונה, מסיכה כירורגית עלתה כ-20 אגורות!!! כן, כן, יחידה אחת בכ-20 אגורות בלבד. לצערנו, יש מי שמנצל את הפאניקה, הביקוש וחוסר ההבנה של הציבור באשר למסיכות אלו, ומוכר אותן ב-5 שקלים ומעלה, בין היתר, בטענה כי למסכות אלו 3 שכבות הגנה. שימו לב, שבמיקוח נכון תוכלו להוריד את מחיר המסיכה לשקל או שני שקלים (סכום בו עדיין המוכר מרוויח הרבה אבל לא עושק אתכם).

מסיכת עבודה

מסיכת עבודה, כשמה כן היא, משמשת בעיקר עבור בעלי מקצוע העוסקים בפרזול או נגרות. המסיכה אינה עוצרת נגיפים, אלא חלקיקים גדולים יותר, כגון נסורת.

מסיכות אלו יעילות יותר מהמסכות הכירורגיות (בהיותן מגנות על חובש המסיכה ולא על סביבתו), אך הן עדיין לא יהיו מועילות למניעת הידבקות בנגיף.

עלות המסיכה – אם בכל זאת החלטתם לרכוש מסיכה זו, אל תשלמו עליה יותר מ-10 ש"ח ליחידה (בקפריסין מחירן היה כ-2 יורו ל-3 יחידות).

מסיכת /N95- FFP2

מסיכות אלו מיועדות לנגיפים, בעלות מסנן פחם מובנה ואף מקבלות את אישור מכון התקנים, אך גם הן אינן מתאימות להגנה כנגד נגיף הקורונה. מקור שמה של מסיכת ה-N-95 נובע מיכולתה להגן מפני 95% מנגיפים עד לגודל של 3 מיקרון. לצערנו, גודל נגיף הקורונה הוא 1 מיקרון. לכן, אם אתם מצויים בקרבת חולה קורונה, עדיין יש אפשרות שתדבקו (מכאן גם ההידבקות של צוותי רפואה בסין). מעבר לכך, לאחר 3 שעות שימוש במסיכה, המסיכה הופכת ל-"חממת בקטריות". במקרה כזה, לא רק שהמסיכה תהיה לא יעילה נגד נגיף הקורונה אלא יתכן שהמסיכה תהיה זו שתדבקו באמצעותה.

עלות המסיכה – לפני משבר הקורונה, המסיכה עלתה כ-14 ש"ח ליחידה .

מסיכת אב"כ (אטומי, ביולוגי, כימי)

מסיכות האב"כ הן הכי יעילות במניעת הדבקות בנגיף. לא בכדי צוותי החיטוי והרפואה בבתי החולים ומשרד הבריאות משתמשים במסכות אלו.  יחד עם זאת, שימו לב, כי, על אף האיכות של המסיכה, החסרון במסיכה זו הוא אופן התחזוקה שלה על מנת שתישאר יעילה – לעיתים תכופות יש להחליף את המסנן ולחטא את המסיכה מבחוץ.

לאחר שסקרנו את כלל סוגי המסיכות, חשוב להבין שאין די בחבישת המסיכה בלבד – אם לא נקפיד לשמור על הגיינה בסיסית, הסיכוי שלנו להדבק, גם עם המסיכה, יהיה גבוה מאוד.

חשוב לציין שעל פי נתונים שנאספו בעולם הרפואה, הנגיף יכול להמצא במשטחים שונים במשך מספר ימים ויכול לעבור גם דרך העיניים, ולכן, גם אם נרכיב מסיכה, עדיין קיים סיכוי להדבק בנגיף.  

אז, מה כן נעשה?

  1. נקשיב להנחיות משרד הבריאות;
  2. נמנע ממגע עם אנשים ושהיה במקומות הומי אדם;
  3. נשמור על הגיינת ידיים – נשטוף ידיים לעיתים קרובות ובמידה ואנחנו נמצאים בחוץ, נשתמש בכפפות חד פעמיות (ניטריל/לטקס/ויניל) ונחליפן לאחר כל נגיעה בעצם או משטח;
  4. במידה וחשתם כי נחשפתם לנגיף, יש להכנס מייד לבידוד, לכבס את הבגדים שלבשתם בטמפרטורה גבוהה ולהודיע לצוותי מד"א ומשרד הבריאות.

מקווים שעזרנו ושתהיה לכולנו בריאות איתנה, צוות מעוז ספורט.